Vi har tatt en prat med Sophie Vanay, damen bak det tidløse og trendy merket MAUD. 

Hvordan vil du beskrive MAUD?
Maud forteller en historie sesong etter sesong og med det vil hun være i stadig forandring. Farger og styles beveger seg i takt med årstidene og man finner nye måter å blande trend og nostalgi. For nettopp de to faktorene står sterkt i Mauds identitet. Vi har et ønske om å skape plagg du får en tilknytning til. Som du deler et minne med eller som minner deg om noe du har sett før. Plagg du ønsker å bevare over lang tid.

Hvilken type kvinne designer du for?
En person som liker å kle seg i klær hun føler seg vel i. Enten fordi de forteller et budskap om hvem de er men også fordi de setter pris på både passform og god kvalitet .

Maud kan lett sprites opp og tones ned. Maud er perfekt for kvinner som liker å mikse gammelt, nytt, tidløst, trendy, casual og pent.

Hvor henter du inspirasjon?
Som designer kobler man aldri av. Man lever i en egen kreativ boble hele døgnet. Inspirasjon finner man i de mest hverdagslige ting. Ideer faller ned i hodet akkurat som morgendagens middagsplaner. Ofte når du minst aner det. Når hverdagen blir grå og kjedelig så trenger man påfyll. For meg er det å reise til en inspirasjons kilde som setter fart på alt. Jeg elsker turene til Hong Kong. Det å vandre gatelangs på stoff og trims markedet er for meg det beste sted på jord. Akkurat som å sende et barn inn i en godteri butikk. I dag kan man også med veldig få klikk få innblikk i trender fra alle verdenshjørner, hvilket jeg bruker mye i prosessen – forut for en kolleksjon. Maud handler mye om å skape et univers for den ikoniske kvinnen vi velger hver sesong. På den måten kan vi manøvrere oss i tid og sted, ta for oss tidsepoker, print retninger, viktige shapes osv osv

Oslo runway er en viktig bidragsyter for å samle Norsk mote. Vi er veldig glade for at de finnes og gleder oss til å vise neste kolleksjon i samarbeid med dem. Sophie Vanay

MAUD

Hvordan er prosessen fra idé til plaggene vi finner i butikkhyllene hos Høyer?
Det er en lang reise. Det er mye research før man i det hele tatt tegner et eneste plagg. For meg er det viktig å finne denne personen som jeg bygger et eget univers rundt. Samtidig setter jeg meg inn i trendanalyser på farger, stoffer, key shapes og retninger. Jeg bruker masse tid på stoffmesser i Europa for å finne de riktige kvalitetene. Samtidig er der viktig å gå inn i tallanalyser som viser til tidligere sesonger. Når jeg føler meg trygg på at jeg har gjort tilstrekkelig research så starter det jeg elsker mest av alt – å tegne klær. Som regel så isolerer jeg meg litt. Lager en kreativ sone hjemme på kjøkkenbordet med god boldtreplass. Har jeg god tid tegner jeg for hånd. Slik blir linjene best. Det er viktig for meg å skape en kolleksjon som henger sammen. Dette er en kontinuerlig prosess fra start til slutt. Jeg slutter aldri å leke med produktsammensetningene. Jeg kan jobbe med kolleksjonen helt til siste minutt før det skal selges inn.  

Har du noen personlige favoritter til partysesongen i butikkhyllene akkurat nå?

  • Kimonoene – pyntet og edgy på en gang Velvet
  • jumpsuit– fantastisk fin på alle kropper
  • Kaylee Knit – Deilige strikkegensere som kan pyntes opp og ned på en enkel måte.

Hva kan vi forvente oss fra MAUD fremover?
I disse dager lanserer vi vår første PRE kolleksjon. I januar blir det Oslo Runway, samt nytt innsalg av neste års høst og vinter. Samtidig ser vi på mulighetene for salg utenfor Norge. Vi begynner så smått allerede i Januar. Det blir et spennende år vi går inn i. 

Hva er de største utfordringene du ser som klesdesigner i Norge?
Utfordingen for en designer som enkeltperson er først og fremst at det er mange om beinet, men få jobber der ute som virkelig er rene design jobber. Jeg tror noe av det viktigste man bør tenke på er at man selv finner ut av HVA slags type designer man ønsker å være, og står sterkt i dette videre på sin reise!

Den største utfordringer her i Norge som brand er vel å slå igjennom. Det er et lite marked og allerede masse bra norske merker som har fått sitt fotfeste. Heldigvis er man i godt lag med andre norske merker om dagen. Jo flere bra merker som kommer til, jo lettere kan vi bli anerkjente samlet som en motenasjon. Oslo runway er en viktig bidragsyter for å samle norsk mote. Vi er veldig glade for at de finnes, og gleder oss til å vise neste kolleksjon i samarbeid med dem.

Har influencerenes posisjon som både trendsettere og markedsføringskanaler påvirket MAUD, og hvordan?
Absolutt. Vi har fått mye drahjelp av flere norske influencere fra dag 1. Vi er selvfølgelig enormt takknemlige for at de selv ønsker å bruke Maud og det gledes stort hver gang vi ser noe fra Maud. Vi har allerede kastet oss rundt og satt 2 ekstra plagg i produksjon, etter at Hanneli Mustaparta frontet en kjole og en jakke som ga enorm etterspørsel. Dette varmer selvfølgelig et designerhjerte her i Norge!

Hvilke 3 social media-kontoer vil du anbefale alle å følge?

  • Maudnorway – join us
  • Thebucketlistfamily – feel  good- they travel the world!!!!!! Tenk å kunne tatt med barna på dette.
  • Darjabarannik med venner – Influencere som setter Norge på kartet gøy å se hvor mye de utretter og hvor vitkige de er for lille Norge. They are out there! Heier på dem alle sammen.  

A post shared by Maud Norway (@maudnorway) on

I hvilke medier finner vi deg og MAUD?
Jeg personlig holder en lav profil i sosiale medier, men jeg er klar over viktigheten av å synes og eksponeres i medier, så stiller selvfølgelig opp når det kommer forespørsler. I disse dager prioriterer vi blant annet å få bra content til vår Instagram konto MaudNorway. Vi har og egen nettside maudnorway.no. Vi har så vidt startet så reisen videre blir MAGISK….

Og til slutt, kan vi få en selfie? 

Del artikkelen